Wanneer je langere perioden van extreme geestelijk of emotionele gestrest zijn hebben mee ervaren, bestaat er een kans dat we in een staat raken die veel weg heeft van een depressie, omdat deze staat veel vergelijkbare symptomen heeft.

Hoe goed je best doet om gefocust te blijven op positiviteit en energie, zal je een gevoel van uitgeput blijven hebben.

De reden waarom dit gebeurt, is dat onze geest tijd nodig heeft om te herstellen op dezelfde manier waarop gebroken botten de tijd nemen om te herstellen. Hoewel onze geest niet zichtbaar is, is deze net zo belangrijk als het vat waarin deze zich bevindt, dus moeten we de genezing van de geest met hetzelfde respect behandelen als lichaamsschade.

Wanneer we de signalen negeren dat onze energie uitgeput raakt, kan dit zeer ernstige gevolgen leiden, zoals chronische angst, psychische problemen en depressie.

Hier zijn 10 signalen dat je geest uitgeput is en uitgeput van energie is.

  1. Wanneer je overdag bijna consequent wilt rusten en gaan liggen. Je hebt de neiging om vaak in te dutten en soms heb je moeite om wakker te worden en uit bed te komen. Tijdens de nacht voel je je onrustig, want als je slaapt, ervaar je intense dromen en een nachtmerries die echt aanvoelen.
  2. Je voelt allerlei kleine pijntjes. Je hebt zonder enige aanleiding last van hoofdpijn, duizeligheid, spanningen, buikpijn, wazig zien of spanningen
  3. Wanneer er aan je gevraagd wordt wat er met je aan de hand is, weet je niet zo goed wat je als antwoord kan geven. Je weet dat er iets met je aan de hand is, maar je kan het niet omschrijven waarom je je zo voelt. Belangrijker nog, je weet al helemaal niet hoe je uit deze modes kan komen.
  4. Omdat je lichaam en geest geen eenheid meer vormen, bestaat de mogelijkheid dat je ook niet meer als eenheid functioneert. Hierdoor kan je verward en gedesoriƫnteerd overkomen zowel bij je zelf als bij anderen.
  5. Je bent extreem emotioneel, je kan spontaan, zonder aanwijsbare reden in huilen uitbarsten.
  6. Je ervaart kleine paniek aanvallen of ontwikkelt een chronische angst.
  7. Zelfs wanneer je onder de mensen bent voel je je eenzaam en alleen. Je vertrouwen in mensen neemt af omdat je twijfelt of ze nog wel te vertrouwen zijn.
  8. Je gedachten worden steeds bozer, haatdragender, jaloerser over alles wat er je heen gebeurt. Terwijl je normaliter meelevend, vergevingsgezind en zorgzaam bent.
  9. Omdat je lichaam zwak is raak je van elke beweging steeds verder uitgeput. Je gaat wel naar de sportschool maar zonder energie, waardoor het sporten hard werken voor je, is in plaats van dat het je energieker maakt.
  10. Je (niet al te positieve)gedachten over je toekomst maken je bang en onzeker. Je wilt eigenlijk ergen anders opnieuw beginnen omdat je op dit moment geen plezier meer ervaart in de zaken die je altijd veel plezier gaven.

Wanneer je je herkent in de bovenstaande signalen dan wordt het tijd om jezelf maar ook je geest te laten herstellen. Neem zoveel rust en tijd als je nodig hebt, plan dagelijks wel een aantal korte activiteiten zoals wandelen of mediteren. Zet je telefoon gewoon eens een dag uit. Focus je op je favorieten activiteiten. Neem bijvoorbeeld een warm bad, luister naar je favoriete muziek.

Luister niet te veel naar negatieve gedachten en praat ook niet negatief over je zelf. Zoek een balans in je energie huishouding.

Wanneer je luistert naar de behoeftes van je geest, vaak verkapt in lichamelijke signalen, kan je voorkomen dat je volledig uitgeput en verzwakt raakt. Focus je daarnaast op positieve gedachten en ervaringen om zo de schoonheid van de positieve energie te ervaren in zowel je lichaam als geest.

Wil je meer rust en ontspanning in je leven neem dan een training mindfulness. Neem contact met mij op om samen te kijken wat ik voor je kan betekenen.

gefocust