Vorige week deelde ik mijn droom met jullie. Ik kreeg daar zoveel mooie reacties op wat mij zeer blij maakte.

Vandaag wil ik jullie meenemen naar een van de onderwerpen die mij hebben geholpen om uit mijn burn-out te komen, namelijk mindfulness.

Ik zal jullie in zeven stappen uitleggen wat mindfulness is.

  1. Wat is mindfulness?
  2. Waar komt mindfulness vandaan?
  3. Voor wie is mindfulness?
  4. Wat kan mindfulness mij brengen? 
  5. De voordelen van mindfulness.
  6. Hoe word je meer mindful?
  7. Mindfulness oefenen.
  1. Wat is mindfulness?

Wanneer je de term mindfulness letterlijk vertaald dan betekent het ‘opmerkzaamheid’. Opmerkzaam wat er nu is zonder oordeel of het te willen veranderen

Vaak zijn we met onze gedachten in het verleden of in de toekomst, met de focus op onze negatieve gedachten. We zijn erg druk bezig met alles wat we nog willen doen. Of we kunnen uren piekeren wat die ene collega nou met die negatieve opmerking bedoeld. Of totaal gedachteloos met het eten klaarmaken bezig zijn.

Juist omdat we niet ‘opmerkzaam’ zijn met het heden, missen we juist de mooiste momenten van dit moment.

Mindfulness maakt je bewuster een aantal elementaire zaken zoals hoeren, zien, ruiken en voelen. De oefeningen in de mindfulness zijn hier op gericht. He leert in de oefeningen deze zaken te observeren zonder erin mee te gaan in de ervaring.

  1. Waar komt mindfulness vandaan?

Mindfulness is gebaseerd op elementen vanuit het boeddhisme en yoga. Met name de aandacht gerichte oefeningen.

Eind jaren zeventig is het door Jon Kabat-Zinn ontwikkeld voor ‘uitbehandelde’ patiënten met chronisch (pijn-) klachten. Door middel van aandacht gerichte oefeningen kregen deze patiënten meer grip op hun (pijn-) klachten, maar ook op hun verdriet over de (pijn-) klachten en hun (negatieve) toekomstbeeld.

Later werd mindfulness, door de positieve resultaten, steeds meer toegepast bij stress, burn-out, somberheid en piekeren.

De wetenschap heeft mindfulness onderzocht om te kijken wat het effect ervan was en waarom het zo succesvol bij stress en burn-out is. Ze kwamen onder andere tot de conclusie dat met name het gebied rond de Amygdala, het alarmsysteem van de mens, was wat veranderde.

De Amygdala reageerde minder gevoelig, wanneer je je gedachten of fysieke sensaties bewust benoemt. Door ze bewust te benoemen namen de angsten af.

Ik heb hoogtevrees (wanneer je op een hoge brug staat) bewust te benoemen, neemt deze angst af en zal met veel oefenen zelfs verdwijnen. (Eigen ervaring).

  1. Voor wie is mindfulness?

Mindfulness is in princiep voor iedereen. We hebben allemaal wel een last van verhoogde stress of een toename van druk op het werk of privé omgeving. Wanneer deze stress of druk chronisch wordt kan mindfulness zeker helpen dit te verlichten.

Ook kan mindfulness een burn-out voorkomen, of het herstel ervan verkorten.

Uit meer dan 1400 onderzoeken is gebleken dat mindfulness zeer effectief is bij,

  • Hartritmestoornissen,
  • Maag- en darmklachten,
  • Piekeren,
  • Negatieve gedachten,
  • Angststoornissen,
  • Aanhoudende slapeloosheid.

Wel kan de confrontatie met de emoties lastig zijn. Wanneer je dit ervaart, dan is het misschien verstandig om een training bij een gecertificeerde trainer te volgen, zodat je deze emotionele ervaring dan kan bespreken.

Onderzoeken hebben ook aangetoond dat het ook afhankelijk is van welk type mens je bent.

Piekeraars en mensen die van nature een negatieve inslag hebben kan het helpen om dit op een minder oordelende manier te onderzoeken.

Positief ingestelde mensen kunnen ook baadt hebben bij mindfulness maar zij kunnen zich misschien laten afleiden door hun positieve en vrolijke gedachten. Daar is natuurlijk niks mis mee.

  1. Wat kan mindfulness mij brengen?

De oefeningen van mindfulness leren je om je ervaringen op dit moment te ervaren, je bent er echt bij. Dit doe je met name door juist bewust te worden van alledaags zaken zoals lopen, douchen en eten bewust te gaan ervaren.

Maar ook dat het normaal is dat je gedachten constant afdwalen en ze op een vriendelijke wijze weer terugbrengt naar dit moment.

Ook leren de oefeningen om alles wat je waarneemt te accepteren zoals ze zijn, zonder ze te willen veranderen, want dan benadrukt je alleen maar meer. In plaats van ze te benadrukken. Je kijkt naar je ervaringen vanaf een afstandje, zeg maar gedissocieerd, en zonder er een oordeel over te hebben. Hierdoor maak je de zaken minder groot of minder overheersend. Dit geld ook voor je negatieve of pieker gedachten. Gedachten zoals: Ik doe het vast niet goed of wat zullen de anderen wel niet van mij vinden?  Bedank je brein voor deze analyse, zonder deze ‘conclusies’

voor waar aan te nemen.

  1. De voordelen van mindfulness.

Door de ervaringen van de deelnemers aan mindfulness trainingen, maar ook door de honderden onderzoeken heeft dit inmiddels voldoende bewijs opgeleverd wat de feitelijke voordelen van mindfulness zijn.

Toch nog even een reminder van de voordelen van mindfulness:

  • Je piekert minder. Je kijkt anders naar je (stress) gedachten. Je blijft minder malen omdat geleerd hebt je niet meer te laten meenemen door je gedachten
  • Door je te focussen op het nu doorbreek je gedachtestroom en zet je je brein met iets anders aan het werk
  • Je ervaringen worden intenser. Doordat je ‘opmerkzamer’ bent heb je meer oog voor kleinere intense geluksmomenten zoals het horen fluiten van een vogels, het ruizen van de golven van de zee.
  • Je raakt steeds meer vertrouwd met je gevoel. Wanneer je je vaker concentreert op wat je fysiek waarneemt zal je eerder een aanspanning van spieren (door stress) opmerken dan wanneer je minder opmerkzaam bent.

Ook leer je beter te vertrouwen op wat je lichaam je vertelt.

  • Je bent je bewuster van het verschil tussen fysieke en geestelijke pijn. Door je eventuele frustratie over je fysieke pijn milder te laten worden, zal ook je emotionele pijn afnemen.
  1. Hoe word je meer mindful?

Om meer mindful te worden vraagt ook een langere periode van oefenen. Je hebt tenslotte ook niet in tien minuten leren lezen of fietsen.

Er diverse vormen van mindfulness trainingen te vinden. Maar het komt allemaal erop neer op oefenen, oefenen en nog eens oefenen.

Eén van de oefeningen is bijvoorbeeld een week lang elke dag een geluksmoment op te schrijven, maar ook wat je erbij voelde, wat je erbij dacht en wat het met je deed. En dan regelmatig deze momenten terug te lezen.

Of je leert met de bodyscan de diverse ledematen van je lichaam te observeren.  Met alle sensaties die daarbij komen, inclusief frustratie maar ook sufheid of slaperigheid.

  1. Mindfulness oefenen.

Sommige mensen hebben moeite met het oefenen. Voor deze mensen is een 8 weekse training een goed begin om te oefenen, zodat ze naderhand het zelf kunnen.

Zoek dan wel een goede gecertificeerde trainer die je daarbij goed kan ondersteunen.

Weet ook dat het bijna onmogelijk is om de gehele dag mindful te zijn . Want er zullen op de dag regelmatig situaties zijn waarbij het juist niet mogelijk of wenselijk is om mindful te zijn. Dat is natuurlijk ook een onderdeel van mindfulness om te leren accepteren dat je soms ook niet mindful kan zijn.

Wil je meer weten neem dan gerust contact op. Dan kijken we samen wat ik voor jou kan betekenen.