Herken je dit: Je bent enkele weken terug van vakantie en je heb nu al weer het idee dat het maanden geleden was. Je kijkt alweer reikhalzend uit naar je volgende vakantie.

Je dagelijkse routine heeft weer de overhand genomen. Je drukke sociale en werkend leven is weer volop in bedrijf. Maar nu ben je weer constant bezig met het combineren van gezin, werk en privé. Alle agenda’s weer kloppend te houden en te krijgen. Je bent niet meer gefocust op wat je aan het doen bent. Je bent weer net zo gejaagd en je vlucht weer in het ‘dingen’ doen. Op vakantie hoefde je even helemaal niks. Je zag wel hoe de dag ging lopen, je hoefde niet alle agenda’s bij te houden. Gewoon even helemaal niks.

Maar nu een paar weken later ben je weer net zo als voor je vakantie.

Je weet heel goed van jezelf dat je dit eigenlijk helemaal niet wilt, je bent weer in die oude flow geraakt.

Dat is wat ook wel eens de automatische piloot wordt genoemd je valt terug op oude en bekende patronen zonder dat je er over hoeft na te denken. Je doet het gewoon. Je kan het zelfs bijna met je ogen dicht. En hierdoor ontstaan vaak ook de ‘negatieve’ gedachten met allerlei denkpatronen die feitelijk niet kloppen. Je kijkt ook terug naar iets wat al geweest is en ga zo maar door.

En je bent zeker niet de enige die dit heeft. Je collega’s, je vrienden, onbekenden om je heen. Omdat jij zelf ook in die flow zit ontgaat het je gewoon weg. Wanneer je het een keer opmerkt dan heb je er geen behoefte aan om het op te pakken.

Er zijn meerdere oplossingen om je uit deze flow te halen, één er van is mindfulness. Je hebt diverse apps hiervoor of je gaat een mindfulness training volgen. De ervaring, die ik vaak hoor, is dat deze apps wel eventjes werken maar dat je gauw weer bent afgeleid om dat er van alles op je telefoon of tablet begint te bliepen, waar je aandacht naar getrokken wordt.

De ervaringen na het volgen van een training is dat men 8 weken lang dagelijks heeft geoefend en het steeds makkelijker wordt. Echter dat vraagt een behoorlijke inspanning van jou en je omgeving. Maar daarna zal je zien dat het steeds makkelijker gaat en wanneer je er een dagelijks ritueel van maakt, dan zijn die 8 weken een investering voor de rest van je leven.

 

 

 

Wil je meer weten over wat mindfulness voor jou kan beteken neem dat gerust contact op voor een gratis kennismakingsgesprek.