Waarom mindfulness?

Hoezo heb ik dat nodig dan..?

Heb jij het gevoel dat je heel de dag loopt te rennen. Dat je leven bepaald wordt door je agenda. Dat niet eens de tijd om adem te halen, omdat je alleen maar door gaat.

Welkom in de huidige tijds. Een tijd waarin onze eigen geest nauwelijks tijd heeft om alle prikkels die je gedurende een dag op doet te verwerken. We staan bijna altijd AAN. De scheiding werk/privé wordt steeds vager en het aantal burn-outs neemt alleen maar toe.

Zorgverzekeraars onderkennen steeds meer de meerwaarde van een mindfullness. Je ziet dit terug in het toenemend aantal zorgverzekeraars dat een mindfulness training vergoedt. Wat nou mindful leven?

Je kan beginnen met een mindfulness apps zoals headspace of calm. Vaak gebruik je deze op je smartphone. Hier schuilt natuurlijk wel een gevaar in dat je wordt afgeleid door eventuele berichtjes en mailtjes. Met de kans dat je het sneller opgeeft en weer terug valt in je oude gehaaste gedrag.

Meer mindfulness in je leven brengen kan met het volgen van een mindfulness training. Je leert de vaardigheid om mindful te kunnen zijn: je traint het vergroten van je aandacht in het moment. Waardoor je beter weet wat er van moment tot moment gebeurt. Zodat je van daaruit bewuster kunt handelen.

Maar hoe weet je nou of een mindfulness training iets voor jou is? Hieronder volgen een 3-tal tests die je heel gemakkelijk kunt doen, waarmee jij kan onderzoeken hoe bewust je in het leven staat:

1.    Vertraag!

Als je altijd loopt te rennen, je gedreven wordt door een druk en haast, kan het behulpzaam zijn om je pas te vertragen. Doe de komende dagen eens deze oefening:

Elke keer als je een gevoel van druk of haast bemerkt, kijk dan of het klopt. Is er een reden om jezelf te haasten of druk te maken? Of laat je je leiden door een gevoel.

Als je merkt dat je je vaker laat leiden door een gevoel dan door een reden. Dan is het behulpzaam om telkens dat je dit opmerkt, bewust je pas te vertragen.

2.    Wees je bewust van het werkwoord moeten.

Voor je gevoel kan het zijn, dat je heel veel moet. Voor sommige drukke mensen is moeten één van de meest gebruikte werkwoorden.

Wees je de komende dagen bewust van hoe vaak je het werkwoord moeten gebruikt. En als je het werkwoord moeten gebruikt, klopt het dan dat je iets moet? Vaak leggen we onszelf een moeten op. Dit geeft onnodige druk en een gevoel van urgentie bij soms hele normale dingen die ook als een to-do op je to-do lijstje kunnen staan. En die je net zo goed een dag later kunt doen, of zelfs helemaal niet.

3.    Hoe vaak schakel je terug naar zijn?

Ken je het gevoel dat je vanaf het moment dat je opstaat, tot het moment dat je weer naar bed gaat, je continu in de weer bent? Om jezelf op te kunnen laden is het belangrijk dat je voldoende slaapt. Dat je in je wakkere tijd van de dag, kunt terugschakelen van doen naar zijn. Hiermee wordt bedoelt een moment waarin je prikkels kunt verwerken en soms even op adem kunt komen. Bijvoorbeeld tijdens een korte wandeling, het genieten van een kopje thee of simpelweg gewoon even niks doen en voor je uit staren. Hoe vaak neem jij een moment de tijd om te zijn? Of zit je de hele dag in je doen modus? Zijn is een hele prettige modus waarin je kunt opladen.

Merk je dat je deze stand moeilijk kunt vinden? Of misschien helemaal niet herkent? Merk je dat moeten één van je meest gebruikte werkwoorden is?                                           Merk je op dat je niet kan vertragen?

 

Overweeg je een mindfulnesstraining meldt je dan voor een gratis en vrijblijvend gesprek aan www.mountainmind.nl/contact