Eind oktober nam  Mandy* contact met mij op. Ze wou een privé mindfulness training. Eerst maar even een afspraak gemaakt voor een kennismakingsgesprek. Hoewel ze tijdens het telefoongesprek al een aantal zaken had verteld, werd mij tijdens het kennismakingsgesprek een aantal zaken duidelijk. Mandy had moeite met wachten, wil meteen aan de slag. De reden om contact met mij te zoeken was dat we dan snel konden beginnen, ze wou niet wachten op de groepstraining. Mandy heeft een intake gesprek gehad met een psycholoog en de diagnose PTSS n.a.v. pesten en andere zaken in het verleden. De voorgestelde EMDR kan pas over 7 maanden plaats vinden. Ze zit nu thuis met Burn-Out klachten. Op advies van de psycholoog kon ze wel alvast met mindfulness beginnen.

Tijdens het kennismakingsgesprek zag ik een onzekere, gestreste jong vrouw. Die mij uitgebreid vertelde hoe ze haar pad tot nu toe had gelopen. Haar angst werd voornamelijk gevoed door geen controle over wat er gaat gebeuren in de training. Na het gesprek hebben we samen besloten om de mindfulnesstraining te starten. Wel bij haar thuis zodat ze in een vertrouwde omgeving was.

Op de 1ste dag zag je duidelijk angst en onzekerheid in haar ogen. Mede omdat ze nu niet wist wat er ging komen. Maar fysiologisch zag je haar angst. Ineengedoken en gespannen.

Gewoon aan de training begonnen. De rozijn oefening werd meteen al een dilemma want ze lust geen rozijnen, tja daar sta je dan even met een lichte vorm van paniek. Maar met enige creativiteit een alternatief gevonden. Tijdens de bodyscan zag je haar lichaam steeds verder ontspannen en op het eind was ze bijna volledig ontspannen.

Bij de 2e dag leek de angst eerder toegenomen te zijn dan afgenomen. In het beginpraatje gaf Mandy een aantal zaken aan. 1 Daarvan was dat haar vriend zijn verjaardag de volgende dag ging vieren en dat ze daar erg tegen opzag. Vooral omdat ze niet wist hoe ze op de drukte ging reageren en of ze niet in paniek zou raken of in huilen uit zou barsten, van de stress en dat andere haar maar dom zouden vinden. Normaliter doe je gewoon de bodyscan herhalen. Onbewust liet ik die varen en heb er een coaching sessie van gemaakt. Zij moest zichzelf op de 1ste plaats zetten. Ik heb telkens gevraagd:

  1. Van wie houdt je het meeste?
  2. Wie is de belangrijkste persoon in je leven?

In eerste instantie antwoorde ze op beide vragen: mijn partner. Wanneer ik haar aangaf dat dit niet correct was, zag je verschrikte reactie in haar ogen. En kromt ze ineen. Maar na enige uitleg en dat het enige correcte antwoord “ik”. Je zag vanaf dat moment een fysiologische verandering. Telkens wanneer ik de vragen stelde gedurende de sessie was het IK in het begin zachtjes en angstig. Maar aan het eind van de sessie kwam er zelf een voorzichtig klopje op de borst. Door haar in een visualisatie te laten ervaren wat dit nieuwe zelfvertrouwen met haar kon doen.

Ook hebben weg de zitmeditatie gedaan. Naast het gebruikelijk “huiswerk” kreeg ze nog een extra opdracht mee.

Bij de start van de 3e dag zag ik een complete verandering. Ik werd ontvangen door een stralende Mandy. Ze straalde van top tot teen met een houding van wie doet mij wat.

De ingezette transitie was op de 4e dag nog beter zichtbaar. Mandy is gemotiveerd en straalt, er is geen spoor van angst of controle. Ze accepteert steeds meer dat het is zoals het is.

Aan het eind van de dag stel ik haar 2 totaal andere vragen. Het enige antwoord wat ze geeft, met een big smile, is “IK”!

Dit is wat mindfulness met je kan doen. Door alleen aandacht te geven aan het hier en nu. Door bewust te zijn van dit moment kan je alleen maar groeien.

 

* In het kader van de privacy is Mandy niet de echte naam.